Osoby trudniące się pozycjonowaniem stron internetowych, z roku na rok mają coraz to trudniejsze zadanie. Wszak, algorytm wyszukiwarki Google (najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce) jest tak uaktualniany, by nienaturalne praktyki były całkowite eliminowane.

Niegdyś, pozycjonowanie stron internetowych było znacznie łatwiejsze. Jeszcze dwie dekady temu, wystarczyło zdobyć dosłownie kilkadziesiąt linków z katalogów stron, by notować świetne rezultaty. Dzisiaj, takie zabiegi nie dadzą praktycznie żadnego efektu.

Rola linkowania w pozycjonowaniu
Sporym nadużyciem byłoby stwierdzenie, że linkowanie stron internetowych nie przynosi żadnych rezultatów. Prawdą jest jednak to, że rola linków staje się… marginalna. Coraz rzadziej, pozyskiwane odsyłacze mają wpływ na ranking.

Owszem, nadal można przy ich pomocy wypozycjonować niezbyt trudne hasła. Nie mniej jednak, realizując zabiegi pozycjonujące dla trudniejszych fraz – same linki z całą pewnością nie będą wystarczające.

Co więcej, algorytm wyszukiwarki skutecznie eliminuje linki pozyskiwane z miejsc, które można określić mianem „zaspamowanych”. Dlatego też, nieodwiedzane fora, słabe katalogi czy niewielkie serwisy to miejscówki na których umieszczanie linków jest całkowicie nieskuteczne. Takowe miejsca można wykorzystywać tylko i wyłącznie w celu podlinkowania czy indeksacji np. artykułów sponsorowanych.

Content is king”, czyli o roli treści w pozycjonowaniu
Kiedy jeszcze kilka lat temu wystarczało pisać artykuły promocyjne o długości 1000-2000 znaków, dzisiaj copywriterzy mają znacznie więcej pracy. Zauważalne jest bowiem to, iż strony na których znajdziemy długie, wyczerpujące temat artykuły są premiowane wysokimi lokatami.

Co więcej, algorytm Google zdaje się promować witryny, które są „kompletne”. Poprzez te określenie, rozumie się witryny, które:

  • wyczerpują temat
  • mają bardzo wysoki site (spora liczba artykułów)
  • współczynnik treści w stosunku do kodu jest bardzo wysoki

Z tego też względu, coraz częściej strony firmowe uzupełniane są o różnego rodzaju blogi tematyczne. Dzięki temu, z małej witryny, która opisuje tylko realizowane usługi, robi się spory serwis. Oczywistym jest, że pozycjonowanie takowego jest znacznie prostsze.

Długi ogon, czyli co zapewni Ci najwyższą konwersję
Jednym z podstawowych zabiegów, które realizuje się jeszcze przed rozpoczęciem pozycjonowania jest audyt. Jego realizacja jest konieczna, aby:

  • poznać konkurencję
  • zrozumieć specyfikę branży
  • określić najbardziej dochodowe frazy
  • sporządzić listę zadań dotyczących optymalizacji strony

W Audycie powinny znaleźć się informacje dotyczące możliwości, które daje nam wyszukiwarka. Otóż, innych efektów należy oczekiwać w branży motoryzacyjnej, a innych w branży spożywczej. To naturalne.

Cechą wspólną każdego audytu jest jednak to, że pokazuje on, iż najbardziej dochodowymi frazami (najlepiej konwertującymi) są frazy z tzw. długiego ogona. Zazwyczaj są to kilkuczłonowe frazy, które wskazują na konkretne zapytanie.

Na przykładzie sklepu motoryzacyjnego:

Wpisując frazę „Opony” użytkownik niekoniecznie jest zainteresowany zakupem opony. Jeśli jednak wpisuję „Opony 165/65 Warszawa sklep tanio” to istnieje większa szansa, że stanie się naszym klientem. Dlatego też, frazy long-tail zwykle gwarantują nam znacznie lepszą konwersję.

Idąc dalej, warto zauważyć, że pozycjonowanie konkretnych zapytań jest znacznie prostsze, co sprawia, że sam proces pozyskiwania klientów poprzez wyszukiwarki może być znacznie krótszy.

Testy, Testy i jeszcze raz TESTY
Większość agencji pozycjonerskich cały czas realizuje testy, które mają na celu dać odpowiedź na pytanie co działa, a co przestało być efektywne. Testowanie to proces, który pozwala stwierdzić efektywność działań.

Testy są kluczowe. Brak ich realizacji skutkuje tym, iż będziemy po prostu za konkurencją. Wszak, to co skuteczne jest tajne. Żaden pozycjoner nie pochwali się nieznanymi, efektywnymi praktykami. W końcu, po co robić sobie konkurencję?